معرفی انواع مخزن آب
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله معرفی انواع مخزن آب

انواع مخزن آب

انواع مخازن آب

آیا انواع مخازن ذخیره آب را می‌شناسید؟ تا به حال فکر کرده‌اید که بهترین مخزن برای ذخیره آب، کدام نوع مخزن است؟ ذخیره آب ممکن است به سادگی که به نظر می‌رسد نباشد، انواع مخزن وجود دارد که برای ذخیره‌سازی انواع مایعات مناسب هستند ولی تنها برخی از آنها برای ذخیره ایمن آب آشامیدنی مناسبند.

برای اینکه بتوانید تصمیم بگیرید کدام نوع از انواع مخازن آب را در تاسیسات خود نصب کنید، لازم است انواع مخزن ذخیره آب را بشناسید. و قبل از آن بهتر است نسبت به شرایط خود دید مناسبی داشته باشد. برای همین منظور ابتدا موارد زیر را بررسی کنید:

  • کاربرد: مخزن شما قرار است چه نوع آبی را ذخیره کند؟
  • بودجه: چقدر حاضرید برای مخازن ذخیره آب خود سرمایه‌گذاری کنید؟
  • فضای موجود: چه فضایی برای نصب مخزن در درسترس است؟
    • ظرفیت: چه مقدار آب برای ذخیره‌سازی نیاز دارید؟

برای جواب سوال آخر می‌توانید از مقاله های زیر کمک بگیرید:

محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان

نحوه محاسبه حجم تانکر آب کشاورزی

فرمول محاسبه حجم انواع مخزن ذخیره آب

 

با در نظر گرفتن جواب این سوالات، به خواندن مقاله ادامه دهید تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام مخزن از مخازن ذخیره آب، برای شرایط شما ایده آل است. در ادامه انواع مخازن آب را بر اساس جنس، شکل، سایز و تعداد لایه به صورت مجزا بررسی می‌کنیم:

 

 

انواع مخازن آب از نظر جنس

 

مخزن آب پلی اتیلن

مخزن آب پلی اتیلن

مخازن آب پلی اتیلن برای ذخیره مقدار مشخصی از آب آشامیدنی ایده‌آل هستند. ظرفیت انواع مخازن آب پلی اتیلن از زیر 100 لیتر تا حدود 70 هزار لیتر ساخته شده‌اند. ولی ظرفت استاندارد انواع مخزن ذخیره آب پلی اتیلن، حداکثر تا 20،000 لیتر می‌باشد. مخازن پلاستیکی یا مخازن پلی اتیلن، مخازن ذخیره طولانی مدت آب هستند. جابه‌جایی آنها نیز بسیار آسان است. انواع مخزن پلی اتیلن برای کاربردهای متفاوت تولید می‌شود ولی ذخیره آب آشامیدنی یکی از کاربردهای معمول این نوع مخازن است. مخصوصا مخازن سه لایه آنتی باکتریال که بهترین مخزن برای ذخیره آب بهداشتی هستند.

 

 

مخزن آب فلزی

مخزن آب فلزی

منبع آب فلزی یا تانکر فلزی، معمولا از جنس فولاد، گالوانیزه (فولاد پوشیده شده با فلزی دیگر برای جلوگیری از خوردگی) و یا استیل ساخته می‌شوند.

مخازن آب فولادی یا گالوانیزه از قدیمی‌ترین انواع مخزن ذخیره آب هستند. که به طور عمده در صنایع، برای ذخیره آب آشامیدنی و غیر آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. مخزن استیل نیز یکی از مخازن فلزی مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌باشد. که در سیستم‌های صنایع غذایی، دارویی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخازن ذخیره آب استیل، از جنس استنلس استیل، استیل موج‌دار و … هستند. و معمولا به صورت استوانه ایستاده ساخته می‌شوند. مخازن فولادی و گالوانیزه نیز در اشکال متفاوت؛ مخازن عمودی فلزی، مخزن هوایی فلزی، مخزن افقی فلزی، مخزن مکعبی فلزی و … تولید می‌شوند.

 

 

انواع مخزن آب خانگی

همانطور که در تقسیم‌بندی انواع مخزن ذخیره آب از نظر جنس گفتیم؛ مخازن آب عمدتا در دو مدل منبع فلزی و منبع پلاستیکی (پلی اتیلن) تولید می‌شوند. انواع مخزن آب خانگی نیز در این دو دسته از نظر جنس قرار می‌گیرند.

در حال حاضر مخازن آب فلزی به عنوان مخزن ذخیره آب خانگی، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. آن هم بیشتر به دلیل قیمت بالاتر، طول عمر کمتر و قابلیت خوردگی و زنگ‌زدگی آنهاست. البته از بین مخازن فلزی، منبع آب از جنس استنلس استیل، چون در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم بوده و ضد زنگ هستند، می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها در انواع مخزن آب خانگی باشند. اما همچنین گران‌ترین مخزن و بسیار سنگین هستند.

در بین انواع مخزن آب خانگی فلزی و پلاستیکی، بدون شک بهترین و مقرون به صرفه‌ترین مخزن ذخیره آب خانگی برای ذخیره آب به مقدار کم  یا متوسط، مخازن پلی اتیلن هستند. مخصوصا مخازن پلی اتیلن سه لایه آنتی باکتریال، که هم ضد میکروب بوده و هم باعث جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلاستیکی شده و محیط ذخیره آب بهداشتی را پدید می‌آورند.

مخازن پلی اتیلن برای مصارف خانگی، از نظر شکل و سایز تنوع بالایی دارند. که کاربری و نصب آنها را برای تمام فضاهای موجود امکان‌پذیر می‌کند. اما همین تنوع در محصول نیز انتخاب را کمی سخت می‌کند. به دلیل همین تنوع بالای مخازن پلی اتیلن، توصیه می‌کنیم برای انتخاب بهترین مخزن ذخیره آب در بین انواع مخزن آب خانگی، قبل از اقدام به خرید با کارشناسان ما از طریق سایت یا تماس تلفنی مشورت کنید تا قبل از انجام هر گونه هزینه‌ای بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع مخزن آب خانگی، در ادامه انواع مخزن پلاستیکی یا انواع تانکر آب پلاستیکی را از نظر ابعاد، سایز و تعداد لایه معرفی می‌کنیم:

 

 

انواع منبع آب پلاستیکی

انواع منبع آب پلاستیکی یا پلی اتیلن از نظر شکل و ابعاد، به 8 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

انواع مخزن آب پلاستیکی

 

1) مخزن آب عمودی یا مخزن آب ایستاده

مخزن آب عمودی

 

مخازن پلی اتیلن عمودی برای هر دو مصرف خانگی و تجاری طراحی شده‌اند. این مخازن نیازی به پایه ندارند و بدون پایه تولید می‌شوند. در صورتی که محدودیتی از نظر ارتفاع نداشته باشید، مخزن آب ایستاده به دلیل اشغال کمترین سطح، بهترین و اقتصادی‌ترین انتخاب در بین انواع مخزن ذخیره آب هستند.مخزن پلی اتیلن عمودی تهران پلیمر یارا، با ظرفیت 100 لیتر تا 20،000 لیتر و به صورت سه لایه آنتی باکتریال در دسترس هستند.

 

2) مخزن آب افقی یا مخزن آب خوابیده

مخزن آب افقی

 

مخزن آب افقی یا خوابیده به دلیل ارتفاع کمی که دارد، در فضاهایی که محدودیت ارتفاع دارند و یا سطح محل نصب مخزن استحکام بالایی نداشته باشد؛ بهترین گزینه برای نصب هستند. مخازن افقی، دارای پایه‌هایی از جنس پلی اتیلن هستند. انواع مخزن ذخیره آب افقی تهران پلیمر یارا، از 100 الی 15،000 لیتر و سه لایه آنتی باکتریال تولید می‌شوند.

(حال که با دو مخزن افقی و عمودی تا حدودی آشنا شدید توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با آنها مقاله تفاوت مخزن عمودی و افقی را نیز مطالعه کنید.)

 

3) مخزن آب بیضی

مخزن آب بیضی

انواع منبع آب پلاستیکی، چه به صورت مخزن آب بیضی و چه مخزن افقی یا خوابیده، بیشتر بر روی پشت‌بام یا فضای باز؛ که تحت تابش نور مستقیم خورشید و وزش باد هستند نصب می‌شوند. از این رو مخزن آب بیضی سه لایه که مانع نفوذ نور خورشید به درون آب می‌شود، بهترین انتخاب در بین انواع منبع آب پلاستیکی بیضی خواهد بود. مخزن آب بیضی سه لایه آنتی باکتریال، مانع از رشد میکروب و رشد جلبک در آب آشامیدنی شما می‌شود. انواع منبع آب پلاستیکی بیضی در حجم‌های 500 تا 5،000 لیتری، سه لایه آنتی باکتریال، در تهران پلیمر یارا در در حال تولید هستند.

 

4) مخزن آب زیرپله

مخزن آب زیرپله

 

این مخازن مخصوص جاگذاری و نصب در فضای زیر راه‌پله طراحی و تولید شده‌اند. در بین انواع منبع آب پلاستیکی، با استفاده از مخزن آب زیرپله می‌توان از تمامی فضای در دسترس زیرپله در مجتمع‌ها و ساختمان‌ها استفاده کرد. در حال حاضر انواع مخزن ذخیره آب زیرپله ای، در حجم‌های 500 تا 1500 لیتر در تهران پلیمر یارا طراحی و تولید می‌شوند.

 

 

5) مخزن آب مکعبی و مخزن آب آسان رو

مخزن آب مکعبی مخزن آب آسان رو

 

انواع مخزن ذخیره آب اسلیم در طرح‌های تخت، قائم یا افقی موجود هستند. و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مکان‌هایی که فضای آنها محدود است مانند اتاق‌ها یا کنار دیوار قابل نصب هستند. این مخازن به دلیل عرض کم و عبور راحت آنها از راهروها و درب‌های مختلف، به مخزن آب آسان رو نیز شناخته می‌شوند. همچنین این مخازن پلاستیکی باریک به دلیل نصب کنار دیوار، مخزن آب دیواری نیز نامیده می‌شوند. انواع منبع آب پلاستیکی آسان رو، بهترین انتخاب برای فضاهای محدود و بلااستفاده هستند. اما قیمت آنها نیز بالاتر از سایر مخازن است. به همین دلیل در صورتی پیشنهاد می‌شوند که انواع مخزن ذخیره آب افقی یا عمودی قابل عبور و نصب ‌نباشند.

مخزن مکعبی یا مخزن آب کتابی نیز برای محل‌هایی با ارتفاع محدود مناسب هستند.

تمامی مخازن آسان رو و منبع پلی اتیلن مکعبی در شرکت تهران پلیمر یارا، سه لایه آنتی باکتریال بوده و در ظرفیت‌های متنوع تولید می‌شوند.

 

 

6) مخزن آب نیسانی

مخزن آب نیسانی

تانکر پشت نیسانی به صورت افقی و برای حمل آب (قابل شرب و غیر شرب) طراحی شده‌اند. انواع منبع آب پلاستیکی نیسانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پایه‌های آنها به راحتی بر روی سطح پشت خودروی حمل مایعات نصب می‌شوند. همچنین انواع منبع آب پلاستیکی نیسانی برای ذخیره آب آشامیدنی، کاملا بهداشتی و آنتی باکتریال و مقاوم در برابر تابش اشعه UV خورشید طراحی شده‌اند. انواع مخزن آب پلی اتیلن نیسانی برای حمل و نقل آب و در ظرفیت‌های 2،000 و 2،500 لیتری ایده‌آل هستند.

 

 

7) مخزن آب قیفی

مخزن آب قیفی

مخزن قیفی پلی اتیلن به مخزن مخروطی نیز شناخته می‌شود. انواع مخزن قیفی جهت تخلیه کامل مایع در صنایع، کاربرد فراوانی دارند. مخازن قیفی به صورت عمودی بوده و بر روی پایه نصب می‌شوند. انواع مخزن آب قیفی به دلیل ارتفاع حاصل از نصب بر روی پایه و حالت قیفی که در انتهای پایینی خود دارند؛ امکان تخلیه آب و مایعات را به شکل کامل مهیا می‌کنند. انواع منبع آب پلاستیکی قیفی در ظرفیت 250 تا 10،000 لیتر و به صورت سه لایه آنتی باکتریال، در شرکت تهران پلیمر یارا تولید می‌شوند.

 

 

8) مخزن آب هوایی

مخزن آب هوایی

مخزن آب هوایی بیشتر در مناطقی که زمین مرتفع در نقطه مورد نظر وجود ندارد، استفاده می‌شوند. انواع مخزن ذخیره آب هوایی با نصب بر روی پایه‌ای یکپارچه باعث ایجاد فشار مناسب در شبکه آب آن محل می‌شوند. شاید این مخازن را در بعضی مناطق شهری یا شهرک‌های صنعتی و روی پایه‌های مرتفع‌شان دیده باشید. این برج‌های ذخیره آب، که از جنس پلی اتیلن نیز ساخته می‌شوند، با عنوان مخزن آب هوایی، منبع آب هوایی و یا تانکر آب هوایی شناخته می‌شوند.انواع مخزن آب هوایی به صورت استوانه‌ای، مخروطی، مکعبی و کروی تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

 

انواع مخازن آب پلی اتیلن بر اساس تعداد لایه

 

مخزن پلی اتیلن تک لایه

مخزن ذخیره آب تک لایه معمولا مطابق سفارش مشتری و به صورت رنگی یا بدون رنگ قابل تولید هستند. به دلیل تک جداره بودن این مخازن پلاستیکی، و عبور نور از آنها، به عنوان مخزن ذخیره آب آشامیدنی مناسب نیستند.

 

مخزن پلی اتیلن دو لایه

مخزن پلی اتیلن دو لایه جزء منبع آب چندلایه محسوب می‌شود. لایه داخلی مخزن دو لایه سفید رنگ و لایه بیرونی آنها معمولا رنگی است. با اینکه وجود لایه رنگی بیرونی باعث نفوذ کمتر نور به داخل مخزن می‌شود، اما همچنان نمی‌توان آنها را ضد جلبک نامید.

 

مخزن پلی اتیلن سه لایه

مخزن پلی اتیلن سه لایه

مخزن سه لایه پلی اتیلن دارای سه لایه با رنگ‌های متمایز می‌باشد. لایه‌های اول و سوم معمولا سفید رنگ هستند و لایه میانی مشکی رنگ است. همین لایه میانی به دلیل رنگ تیره و ممانعت از عبور نور به داخل مخزن، باعث جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب می‌شود. از این جهت مخازن سه لایه پلی اتیلن ضدجلبک بوده. و بهترین انتخاب به عنوان مخزن ذخیره آب آشامیدنی یا مواد غذایی و شیمایی حساس به نور هستند. انواع مخزن ذخیره آب سه لایه پلی اتیلن، در ابعاد و سایزهای مختلف تولید می‌شوند. و برای تمام مکان‌ها مانند فضای باز و نور مستقیم خورشید ( مانند پشت بام و همکف)، زیرپله، فضاهای محدود و نیاز به مخازن باریک و آسان رو، مخازن نیسانی و … تولید می‌شوند. مخازن سه لایه تهران پلیمر یارا به عنوان تنها تولیدکننده مخازن آنتی باکتریال در ایران، علاوه بر ضدجلبک بودن، دارای خاصیت ضدباکتری یا همان آنتی باکتریال نیز می‌باشد. زیرا لایه داخلی مخزن که با آب تماس دارد، به دلیل فناوری نانو خاصیت ضدباکتری داشته و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

سخن آخر

اکنون که با انواع مخزن ذخیره آب آشنا شدید، می‌توانید بهترین تصمیم را با توجه به شرایط خود اتخاذ کنید. شما چه برای ذخیره آب آشامیدنی ساختمان نیاز به مخزن ذخیره آب داشته باشید و چه برای آبیاری باغ و کشاورزی، و چه برای فرآیند صنعتی، ما به عنوان بورس مخزن آب پلاستیکی، یک مخزن ذخیره آب مناسب برای پاسخگویی به نیازهای شما داریم. می‌توانید برای ارزیابی شرایط و فضای خود به منظور مشخص کردن نوع و اندازه مخزن ذخیره آب با ما مشورت کنید. در بخش نظرات و یا تماس تلفنی سوالاتتان را بپرسید تا با کمال میل کمک کنیم نیازتان را برآورده کنید.





:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: